Logga in Bli medlem

Forum

Jag fick idag helt vanlig coca cola (Coca cola company AB). Den var så enormt äklig så jag började läsa på den. Stod allt det vanliga svenskproducerad m.m. Så tänkte inte mer på det.

Tills jag läste EAN koden den började på 54, svenska drycker börjar på 73. Tyvär slängde jag den flaskan och tänkte inte mer på det.

Tills jag fick en Fanta som var lika avskyvärd och då kollade jag vissa flaskor hade EAN 5 449000 052926 och vissa hade 7 331040 028352 var av den förstnämna smaka förskräkligt hemskt.

Detta sluta iaf med att jag skicka nedanstånde e-mail till Coca cola, Varför jag skriver här om för att se om någon annan märkt samma grej, och vill höra konspirationsteorier innan jag får svar från CCAB.

---- e-mailet börjar här ----
Hej Coca cola.

Jag ringde er för något halvår sedan och undrade om ni ändrat receptet
på coca cola då den
ibland smakar väldigt anorlunda vilket jag fick som svar att det hade ni inte.

Nu i juldagarna så tittade jag väldigt noga på coca cola flaskan och såg att
Vissa EAN nummret började på 54 dvs beligen, och vissa började på 74 (sverige)
med en kraftig skillnad i smaken mellan dessa.

Nu har jag dock inte kvar coca cola flaskorna men upptäckte att samma
fenomen var på Fanta flaskorna
där också stor skillnad i smak.

2L Fanta har EAN 7 331040 028352 (Svensk)
1.5L fanta har 5 449000 052926 (belgisk?)

Varför jag reagerar är att det även på den belgiska står "Producerad i sverige"

Stämmer detta eller varför har ni en anorlunda EAN kod på vissa
burkar, med en dinstikt skillnad på smaken.

---- e-mailet slutar här ----

Skrivet av einand 2010-01-01 18:12

Kommentarer

Intressant, hör gärna av dig när du har fått svar och berätta hur det gick!

Martin Gunnarsson 2010-01-01 19:55

skall jag göra

einand 2010-01-01 20:20

Det är antagligen så att du har råkat ut för det som kortfattat tagits upp i media. Jag försöker här fylla på med lite mer fakta (jag vet inte om allt stått i media). Det är inte säkert att det är just det här som drabbat dig, men med den lilla informationen jag har att gå på så låter det troligt

Läsken du har köpt är troligtvis importerad från Ukraina eller något annat östeuropeiskt land med Coca-cola fabrik.

Att Importera läsk och sedan sälja är fullt lagligt, men det som denna/dessa importör/er gjort är att ha försett flaskorna med "svenska etiketter" (som ibland har fel som du nämner) och därmed hamnar de utanför det svenska returhanteringssystemet och det är olagligt - och kostar Coca-cola Sverige AB en massa pengar. Hittills har över 2 miljoner liter (eller om det var flaskor, minns dåligt just nu) Ukrainaproducerad läsk med "svenska etiketter" påträffats i Sverige. Coca-cola Sverige AB har också stämt en importör för detta.

Det rör sig om 1,5-2 liters flaskor då dessa har större marginaler än burkarna och 50 cl flaskorna.

Att smaken är annorlunda på Colan beror bland annat på annat vatten, socker från annan region (Svenska Coca-cola använder socker från Sverige) och såna saker. Receptet är detsamma.

När det gäller Fanta så kan dessa produkter variera i smak beroende på produktionsland (vatten, socker osv) men också i recept för att passa in på marknaden de är ägnade för.

.

Stefan (svrt) 2010-01-02 00:35

Jag är fullt medveten om att vattnet skiljer dom åt. Dock så smakar den ukrinska (eller som jag misstänker belgiska) coca colan så värdelöst så jag kunde inte ens avsluta glaset. Jag har inget mot att den säljs jag vill bara att det står tydligt på den så jag som konsument kan välja.

einand 2010-01-02 14:26

Jag tror att det är en ukrainsk cola du har köpt som är försedd med en felaktig etikett detta då du upplever en sån markant skillnad i smaken. Den belgiska är mer som tysk Coca-cola (vissa upplever en liten annan kolsyra än mot den svenska)

Det är olagligt att märka om produkter på detta sätt (och returhanteringsystemet kommer i obalans) och du gjorde helt klart rätt som kontaktat Coca-cola, ange gärna försäljningsställe om du kommer ihåg var produkten är inhandlad.

Att märka om produkter och lura konsumenterna är både olagligt och fel på många olika sätt. Att importera tysk, ukrainsk, spansk Coca-cola och sälja dem som just tysk, ukranisk, spansk etc Coca-cola är helt lagligt - men att ändra etiketterna är olagligt och det är inte Coca-cola som gör detta utan någon importör, anledningen är att tjäna pengar. Men för både oss konsumenter och för bryggerierna får detta en mängd olika konsekvenser

Vi får en produkt som kanske inte håller vår standard och som inte ingår i det svenska returpacksystemet vilket är dyrt ur miljösynpunkt och som något bolag ändå är tvungen att betala (i detta fallet Coca-cola Sverige) vilket kan leda till att de är tvungen att höja sina priser för att få in förlorade pengar - dåligt för oss konsumenter. Hade det varit en Carlsbergsprodukt så hade Carlsberg fått stå för notan osv..

Dessa produkter kan slå hårt både mot (i detta fall) Coca-cola som varumärke då folk kanske tycker den smakar underligt och illa. Men också påverka andra mindre bryggerier. Denna importerade (och feletiketterade) läsk kan säljas in billigare till handlare och det kan bli svårt för mindre (och även större) bryggerier att hålla samma prisnivå vilket kan påverka utbudet av läsksorter i våra butikshyllor.

Importerad läsk (med riktig ursprungsmärkning) oavsett om det är en Coca-cola från Namibia eller en Rio cola är ett trevligt inslag och komplement till våra vanliga colasorter. Men inte när det sker med olagliga och fula metoder.

Hittar ni läsk som ni misstänker det är något skumt med (dålig smak som ni inte är vana vid) så kontakta bolaget som tillverkar den. Det är främst de större bolagen som drabbats av det ovanstående och främst gäller det 1,5-2 leters PET-flaskor. Men kontakta alltid era bryggerier om det är något underligt med läsken ni köper..

Stefan (svrt) 2010-01-02 17:23

Viktigt att tillägga är att man inte skall utgå från att colan (eller fantan) är importerad och fått en ny etikett bara för att den har en EAN kod som börjar på ex 54 , eller som Sprite 1,5 liters på 50. Den kan mycket väl (och är troligtvis) tillverkad i Jordbro ändå - trots att EAN koderna skriker belgien/uk/annat land. Mer om det sist i detta inlägg.

Det är när smaken inte är den förväntade som man kan misstänka att det rör sig om en utländsk läsk som försatts med ny etikett. Sen kan det givetvis även vara så att ett parti (och ett parti är ganska mycket läsk) av någon anledning kan ha gått igenom de kvalitetstester som bryggeriet har och ändå vara av dålig kvalité.

Ett tips om man misstänker importerad läsk med svensk etikett är att se om det finns en datumstämpel i PET-flaskan. Datumet och tiden där kan hjälpa bryggeriet (i det här fallet Coca-cola) att ta reda på om drycken är bryggd i deras fabrik i Sverige och/eller om det rör sig om läsk som slunkit igenom deras kvalitetssäkring.

och det här med EAN-koder då? För att förenkla det jättemycket så är det ett GTNI nummer(Global Trade Item Number) Och enligt gs1.org (som ligger bakom detta) så säger de bland annat:

"6.1 Artikeln tillverkas på flera olika ställen

Regel
Behåll GTIN - Konsumentartikel
Behåll GTIN - Artikel på högre artikelnivå än konsumentartikel

Anledning till regeln
Om samma artikel har flera olika GTIN kan det orsaka stora problem för återförsäljaren (t.ex. vad gäller prisregister, påfyllning).

Konsekvens om regeln inte tillämpas
Globala aktörer som levererar samma artikel från fabriker i flera olika länder skulle vara tvungna att använda olika GTIN, även fast det för konsumenten är samma artikel.

Relaterade regler
1.4 Samma artikel säljs på flera olika platser.

Regel
Behåll GTIN - Konsumentartikel
Behåll GTIN - Artikel på högre artikelnivå än konsumentartikel

Anledning till regeln
Om en och samma artikel har flera olika GTIN kan det orsaka stora problem för leverantören (t.ex. när det gäller lagerplanering).

Konsekvens om regeln inte tillämpas
Globala aktörer som levererar samma artikel till flera olika platser måste använda flera olika GTIN för artikeln även fast inga förändringar har skett. "

Detta kan alltså tolkas som att en 1,5 liters Coca-cola PET flaska kan ha samma kod oavsett var den är tillverkad.

Stefan (svrt) 2010-01-02 23:04

Jag förundras över all din kunskap Stefan. Hur kan du så mycket?

Anonym 2010-01-03 01:35

Mycket informativt! Har du på tal om det fått mitt mail?

Martin Gunnarsson 2010-01-03 09:37

Skriv kommentar

NamnE-post

Kommentar

Spamskydd: skriv koden 6267 i fältet nedan.

Copyright © Martin Gunnarsson och Fredrik Björeman 2005-2012. Allt innehåll ägs av respektive upphovsman. Webbplatsen använder cookies.