Forum
Hej!
Jag har valt att tillverka min egen cola som projektarbete. Ursprungstanken var att försöka göra en imitation av Coca-cola. Coca-cola är ju dock inte den ultimata colasmaken och det blir alltid roligare om man gör en egen variant. Därför vänder jag mig till dem som antagligen vet mest om cola i landet; ni här på fulcola :) Jag skulle bli väldigt tacksam om ni skulle kunna ge mig förslag och tips på hur en riktigt bra cola ska se ut och smaka. Ni kanske till och med skulle vilja provsmaka den?
Skrivet av Eric 2010-01-08 23:14
Kommentarer
Det största problemet just nu är att få ett tillräckligt skum. Smaken får nog bli att experimentera sig fram till. Har några idéer med kolanöt och vaniljextrakt. Tror ni att jag behöver tillsätta extra koffein trots att jag använder kolanöt?
Socker ifrån sockerrör eller sockerbetor, blir det någon skillnad tror ni?
Sen finns ju problemet med kolsyrning och buteljering när man gör det på den här skalan. Sodastream har ju lite väl ojämn nivå i och med att man måste kolsyra vattnet innan man blandar det med colasirapen. Har tillgång till skolans kemisal och kemikalier så kolsyra blir inga problem att få tag på.
Eric 2010-01-09 00:39
Vågar man fråga om du utgår från OpenCola, 7x recepten?
Kolanöten i sig innehåller koffein (eller koffeinliknande ämne) så det beror på hur mycket koffein du vill att drycken skall innehålla. Att använda kolanötsextrakt/olja är är något som är vanligt bland flera omtyckta colasorter så det tycker jag absolut du ska experimentera med!
Det socker som finns i rör- och betsocker är sackaros. Ur ren miljöhänsyn så är ju betor att föredra, då dessa odlas här i Sverige medan rörsocker får importeras, vi har även haft en mycket god skörd under 2009! En skillnad är råsocker är vanligare från rör än från betor.
Smakmässigt så är det ingen skillnad på socker från bet/rör då det som sagt är samma socker som utvinns (råsocker har ju dock en annan smak). Men självfallet så varierar smaken något beroende på vart sockret växt upp. Använd det du kommer över till ett bra pris! Undvik dock om möjligt syruper på majs och liknande.
Hur mycket har du tänkt att brygga? Finns det något lokalt mindre bryggeri i närheten av där du bor?
Stefan (svrt) 2010-01-09 12:29
Jo, jag utgår ifrån en blandning av open colas recept och receptet ifrån boken "for god country and Coca-cola" som jag har modifierat efter några tidiga experiment. Har tillgång till mald kolanöt som jag kommer utvinna ett extrakt ur själv.
Det närmaste bryggeriet ligger nog minst 15mil bort. Men jag tror att den här metoden kan funka tillfälligt. http://www.youtube.com/watch?v=ArGjBr75voU
Eric 2010-01-09 13:36
Vet du vad det är för sorts nöt? Tänk på att om du använder nötter så kan du behöva en större mängd än om du använder extrakt, men sånt har du nog koll på om du experimenterat ett tag!
Du gör det här som ett projektarbete, du har inte funderat på att testa kolsyreis metoden för att kolsyra drycken? Det är inte en metod jag har provat, men det skulle vara intressant att testa! :)
Stefan (svrt) 2010-01-12 01:42
Har funderat på att använda kolsyreis om jag gör större batcher men just nu jobbar jag med 2l testbatcher.
Eric 2010-01-12 16:34
Smakämnena är blandade och står på kylning under natten. Imorgon ska sirapen till min cola version 2 blandas ihop och testas :) Använde ganska mycket kolanöt och relativt mycket koffein (200mg/l)och ska försöka hålla ner sockernivån för att inte göra den för sliskig. Fortfarande en del problem med kolsyrningen.
Eric 2010-01-21 16:47
här kan göra egen tryck till din cola
http://www.refreshing.se
http://www.relationreminder.se/...age=1&grupp=94
Anonym 2010-03-08 10:35
Vart kan man få tag i Kolanöt?
energy 2010-06-15 16:09
Spännande!
Coca-cola har en smak som är lättdrucken för många, och ett trevligt lagom kallt glas en varm dag är absolut inte fel (i mina ögon) Att försöka sig på att imitera något som så många försökt göra är dock enligt mig en tråkig väg att gå och det är många som inte alls lyckas bra med sina försök.
Smaken är som baken när man pratar om vad en bra cola innebär. Men ta en titt under "fincola" listan som finns här på sidan. Ta även en titt på topplistorna (fulcola.se egen och besökarnas) så ser du ju lite vad folk gillar och vad som fått höga betyg och du får också en aning om vad folk uppskattar för smaker, för dofter, för färg, för skum etc.
Det viktiga om du väljer att testa lite andra color och försöka influeras av dessa är de inte alltid är lika "lättdruckna" - vi människor är vanedjur och har vant oss vid smakerna av Pepsi, Coca-cola och de andra stora märkerna. De mindre söta, de kanske lite mer colanappslika eller kanske kryddigare, fruktigare smakerna som kan finnas hos olika "finare color" kan ta ett tag att vänja sig vid.
Vill du ha mer specifika tips så fråga gärna så skall jag försöka hjälpa till så gott jag kan. Jag har varit i ett och annat bryggeri genom tiderna och varit med vid bryggning av både en och annan cola-sort av olika märken.
Jag skulle iaf gärna testa din läsk om möjligheten fanns!
Stefan (svrt) 2010-01-08 23:35